Eir Aoi – Innocence

Alexandru Paleologu, în culegerea de eseuri „Simțul Practic”, caracterizează filosofia lui Nietzsche drept o emancipare a insului și o exaltare a vieții cu virtuțile ei. Tot în lucrarea menționată, criticul literar afirmă la un moment dat că mediocritatea excepțională a lui Goethe nu e altceva decât echilibrul unor forțe lăuntrice irezistibile și opuse. Ambele comentarii sintetizează experiența și admirația pe care le-am trăit privind etapele amorului sadacat simțit și resimțit de Suguha pentru vărul ei. Încerc să explic.

Suguha Kirigaya, personaj-cheie din Sword Art Online, se îndrăgostește de un băiat pe care îl gândea ca frate. Compromis de natură politic corect, dar și expresie curajoasă trecută după paravanul jurisprudenței, căci parte însemnată din istorie s-a clădit pe seama casătoriilor între familii, gradul de rudenie face pași în lateral – mai puțin important; contează felul acelor sentimente față de o rudă apropiată.

Și pe lângă contorsiunea cauzată de actualele norme sociale, Suguha mai are o problemă: el o iubește pe alta.

Astfel, dramatismul devine crâncen, transformându-se într-un spectacol al scrijelirii sufletului. Pentru că, deși banală în lust-ul uman, Suguha face parte din categoria marilor spirite care iubește necondiționat, fiind fericită să-l vadă fericit, fie și de departe. Ponciful, altfel una dintre armele psihologilor contemporani ce îndulcesc ratarea contra cost, e totuși antropomorfism tulburător. Fata nu e sfântă totală, nu e demiurgă, nu e tefelistă. La auzul celeilalte, își înfinge unghiile în palmă, își mușcă buzele, devine comatoasă indiferent de împrejurimi, ba chiar primul impuls e să spună „aia”; se controlează, adăugând imediat forma de respect „-san”. Iar corigibilitatea grabnică, semn al „vibrației vaste și sonore” – tot Tata lu’ Băiatu’, acum despre problema pretextului „îndeobște rentabil, dar nu totdeauna, al unei rațiuni utilitare, al unui pragmatism dictat de luciditate și de simțul realităților, sunt priviți cu batjocură și dispreț cei care vorbesc de onoare, de iubire, prietenie, sacrificiu etc.” -, aceeași Suguha fiind ghidată de precepte ontologice cu parfum etic clarobscur (traducerea în engleză surprinde cel mai bine sagacitatea și bravura sa), fapt demonstrat și prin asumarea impasului social în care se zvârcolea vărul ei (devine olimpică la kendo, cu enorme cantități de sânge și transpirație, cu o copilărie jertfită, substituind cerințele pe care Kirito le putea realiza fizic doar cibernetic), taie respirația: „I wonder why people want to tie down themselves and others like that. Especially since we have these wings”.

Cu alte cuvinte: chicken skin! Suguha îl iubește cu maximum de intensitate feminină, dar știe, cumplit discernământ, că 1. căminul ar fi fals 2. după cum intuiau kameloții în Lost & Damned, piesă de pe Epica, album scris pe baza poemului Faust: „Love means nothing to me if there is a higher place to be”.


Cândva, îmi doream să i-o trag verișoarei mele. Nu din dragoste, ci din cauza fenomenului-eșec Piața Universității – mofluzie a priori, Paleologu cunoaște. Pe jumătate fată și nepoată de securiști, preparatul unei mame care și-a dat seama că la Cornu nu se ajunge prin Aventurile lui Piccolo și Saxo, peripeție de tristă amintire a studioului de animație unde s-a sleit focul ei interior, și al unui tată ce dârdâise nițel la murmurul Punctului 8 de la Timișoara, cimotia asta m-a scos mereu din țâțâni, chiar dacă interacțiunile directe au fost minime, deoarece mi-a fost constant dată drept exemplu apolinic, performanțele sale, favorizate de apartenența la clasa dominantă, culminând cu fătarea, bujor românesc suprem, în timp ce viața mea, ditto BUG Mafia, s-a desfășurat conform zicalei „copiii voștri cheltuiesc banii noștri-n soare… nesimțire mare… zic pe față… părinții mei n-au strâns atât, deși au muncit o viață”.

Azi, deloc paradoxal (din rațiuni becaloide, așa-zis incestuoase, SAO a fost cenzurat în multe prototipuri pentru România), vară-mea dezvoltându-și (și) atitudinea rebelă de după ploaie, tam-tam a la mecanicele din Mad Max, plus niște craci cel puțin interesanți, băgare de seamă datorită pozelor encomiastice you gotta see the baby, you gotta see the baby, Suguha/Leafa m-a făcut să am remușcări… băi, frățioare, deși era foarte îndreptățită, tot nu s-a căcat pe ea! 

Kakushiteta kanjou ga himei o ageteru tashika na chikai o te ni

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s